انیمه چیست؟

انیمه چیست؟

انیمه یک نوع انیمیشن است که در ژاپن ساخته می‌شود. این نوع انیمیشن شامل داستان‌های متفاوت و گوناگون با شخصیت‌های مختلف است که برای هر سن و سالی قابل تماشاست. این نوع انیمیشن ها در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد و به عنوان یک صنعت پرسود در ژاپن شناخته می‌شود.


معنی کلمه انیمه

انیمه به معنای انیمیشن ژاپنی است که در آن شخصیت‌ها و داستان‌ها به صورت تصویری و با استفاده از تکنیک‌های خاص رسم شده و برای مخاطبان پخش می‌شود. این نوع از انیمیشن‌ها در ژانرهای مختلفی همچون علمی-تخیلی، فانتزی، درام، کمدی و... ساخته می‌شود.

تاریخچه انیمه 

انیمه یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین فرهنگ‌های ژاپن است که در سال‌های اخیر به شدت در سطح جهانی پرطرفدار شده است. انیمه به عنوان یک هنر و صنعت، بسیار پویا و تحولات زیادی را در طول تاریخ خود داشته است.

ابتدای دوران انیمه به سال ۱۹۱۷ بازمی‌گردد، زمانی که نخستین فیلم انیمه‌ای با عنوان "Namakura Gatana" توسط Junichi Kouchi ساخته شد. در دوران بعد، انیمیشن به عنوان چشم‌انداز جدید برای صنعت سینما در ژاپن مطرح شد و فضای مناسب برای تولید فصل نخست از "Astro Boy" (Tetsuwan Atom) را فراهم کرد.

پس از معروف شدن Astro Boy، صدها سريال ديگري نظير "Doraemon"، "Sazae-san" و "Gundam" با موضوعات مختلف تولید شده است. همچنین، با پيشروي تكنولوژي كامپيوتر و رشدي كامپيوتر ها، كاربردهای جديدي براي انیمه های کامپیوتری رایج شده است.

امروزه این صنعت بدلیل قابل دسترسی بودن و خلاقیت شدید داستان ها مورد توجه همگان قرار گرفته است و به سرعت در حال رشد در سطح جهانی میباشد.

اولین انیمه‌ای که ساخته شده، به نام "Katsudo Shashin" یا "Moving Picture" بود که در سال 1907 توسط یک هنرمند ژاپنی به نام ایدو اوگاوا ساخته شد. این انیمه حدود 50 ثانیه طول دارد و نشان می‌دهد که دو قطار در حال رفتن به سمت هم هستند. این انیمه برای آغاز صنعت انیمیشن بسیار مهم است و تاثیرات زیادی بر روی فرآیند تولید فیلم‌های انیمه داشت.



ویژگی های انیمه 

1. شخصیت های فانتزی: شخصیت های انیمه معمولاً شخصیت های فانتزی و خارق العاده هستند که در دنیای واقعی نمی‌توان آن‌ها را پیدا کرد.

2. ترسیم چشمک: چشمک زدن در انیمه به عنوان یک ویژگی مشهور شناخته می‌شود. این وضعیت برای نشان دادن حالات مختلف شخصیت‌ها استفاده می‌شود.

3. سبک رسم: سبک رسم انیمه بسیار متفاوت است و به علت تاثیرات فرهنگ ژاپن، بسیار منحصر به فرد است.

4. داستان های پوچ: بسياري از انيمه ها دارای داستان های پوچ و بدون مفهوم هستند که تلاش برای درک آن‌ها، سخت است.

5. تغييرات در زمان: در اكثر انيمه ها، زمان به صورت غيرطبيعي جلو يا عقب مي رود كه باعث تغييرات جالب در داستان مي شود.

6. صحبت كردن با حيوانات: صحبت كردن با حيوانات يك ويژگي عجيب در بسياري از انيمه ها است که نشان دادگر قابل قبول نامید.

7. خلاقیت: انیمه ها اکثرا دارای خلاقیتی هستند که در دیگر صعنت های سرگرمی نمیتوان نمونه آن ها دید.



انقلاب در صنعت انیمه

 با پیشرفت فناوری و توسعه رسانه‌های دیجیتال، صنعت انیمه به یک صنعت بزرگ و پویا تبدیل شده است که هر سال با رشد قابل توجهی مواجه است. با ظهور اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، فضای مجازی به یک پلتفرم بسیار موثر برای تبلیغات و بازاریابی شد. همچنین، با پخش آثار انیمه در سطح جهان، فروش بلیط‌ های سینما و DVD های انیمه نسبت به گذشته بسیار بالاتر رفت. در ضمن، با تولید آثار جدید و خلاقانه، صنعت انیمه به علاوۀ جذاب بودن داستان‌ ها، به علّت کاربرد فضای سفید (white space) در طرح کاراکتر ها، قابل استفادۀ در حوزۀ های مختلف شده است. 

فروش انیمه در سال های اخیر به شدت رو به رشد بوده است. با توجه به اینکه انیمه ها در سراسر جهان محبوبیت دارند، شرکت های تولید کننده و ناشران بزرگی مانند Funimation، Viz Media و Aniplex بازار فروش این محصولات را گسترش داده اند.

با توجه به آمار منتشر شده توسط شرکت های ناشر، فروش انیمه در سال ۲۰۱۹ حدود ۲٫۴ میلیارد دلار بود. علاوه بر آن، بازار فروش DVD و Blu-ray های انیمه نیز در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است.

علاوه بر فروش محصولات فیزیکی، خدمات پخش آنلاین نظیر Crunchyroll و Netflix نقش مؤثری در گسترش بازار فروش این صنعت داشته‌اند. به علاوه، با توجه به پذیرفته شدن ژانر انیمه در جامعه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‍‍‍‍‍‍‍ ‌غیر ژاپنی، فروش این محصولات در کشور های خارج از ژاپن نظیر آمریکا، کانادا و استرالیا نسبت به سال های قبل رو به رشد است. با وجود افزایش شدید فروش انیمه در سطح جهان دوران اوج انیمه در دهه ۱۹۸۰ تا ۱۹۹۰ بود، زمانی که انیمه‌هایی مانند Dragon Ball، Sailor Moon، Gundam و Pokemon به شکل پرطرفداری شروع به پخش شدن در ژاپن و سراسر جهان کردند.



موسیقی در انیمه

موسیقی در انیمه ها بسیار مهم است و به عنوان یک عنصر اساسی در تولید و ساخت این نوع از انیمیشن ها مورد استفاده قرار می گیرد. موسیقی در انیمه ها به دو صورت استفاده می شود: 

1- موسیقی پس زمینه: در بخش های مختلف انیمه، موسیقی پس زمینه برای تأثیرگذار کردن بر روح و حال شخصیت ها و تأثیرات جانبی داستان استفاده می شود. 

2- آهنگ های تصویر ساز: در بعضی از صحنه های خاص، آهنگ های تصویر ساز با صدای خواننده گذارده شده که با فضای داستان سازگار است. 


در ادامه محبوبترین سبک ها که بیشتر در انیمه استفاده میشوند را معرفی میکنیم: 

1- J-Pop: یکی از محبوب ترین سبک های موسیقی انیمه ها است که در آن از ریتم های پاپ و الکترونیک استفاده می شود.

2- Rock: سبک راک در موسیقی انیمه ها نیز بسیار پرطرفدار است و برخلاف جنبش راک غرب، در آن از صدای بلند و شدید کمتر استفاده می شود.

3- Classical: سبک کلاسیک نیز در بعضی از انیمه ها به کار گرفته می شود و با صدای زنگ تلفن، پلاک گرامافون و سازهای قدیمی تلفظ مشخصات خود را دارد.

4- Hip-Hop: سبک هپ هاپ نسبتاً جدید است و در بعضي از انيمه‌های جديد به كار گرفته شده است. 

5- Metal: سبك متال نيز در بعضي از فيلم‌هاي كارتوني به كار گرفته شده است. 

6- Folk: سبك فولك يكي ديگر از سبك‌هاي پرطرفدار در موسيقي فيلم‌هاست. 

7- Electronic: الكترونيك يك سبك خلاقانه و جديدي در موسيقي فيلم‌هاست كه با صداي الكترونيك، صداي دستگير، صداي كامپوتر و ... تولید مى‌شود.


تعدادی موزیک مرتبط با انیمه که بشدت محبوب هستند :


1. "Unravel" از Tokyo Ghoul

2. "Guren no Yumiya" از Attack on Titan

3. "Again" از Fullmetal Alchemist: Brotherhood

4. "Lilium" از Elfen Lied

5. "My Soul, Your Beats!" از Angel Beats!

6. "Colors" از Code Geass

7. "Hikaru Nara" از Your Lie in April

8. "A Cruel Angel's Thesis" از Neon Genesis Evangelion

9. "The World" از Death Note

10. "Tank!" از Cowboy Bebop


رده سنی مخاطبین انیمه

مخاطبین انیمه می‌توانند از هر سن و گروه سنی باشند، اما بیشترین مخاطبان این نوع از انیمیشن ها ، نوجوانان و جوانان هستند. البته بعضی از انیمه‌ها به دلایل محتوای خود، مناسب برای گروه سنی خاص تر هستند. برای مثال، بعضی از انیمه‌ها مناسب برای کودکان و خانواده هستند، در حالی که دیگران فقط مناسب برای گروه سنی بالاتر هستند.


ژانرهای انیمه برای سنین مختلف متفاوت است. برای مثال:

- انیمه های شونن (Shonen) برای پسران و جوانان مناسب هستند.

- انیمه های شوجو (Shoujo) برای دختران و جوانان مناسب هستند.

- انیمه های سینن (Seinen) برای بزرگسالان مناسب هستند.

- انیمه های جوسی (Josei) نیز برای بزرگسالان و به خصوص زنان مناسب است.

علاوه بر این، ژانرهای دیگری نظیر فانتزی، علمی تخیلی، درام، کمدی و... نیز مخاطبین مختلف را دارا هستند. به طور کلی، ژانرهای انیمه با توجه به سطح پخش صحنه‌ها، زبان استفاده شده و مضامین آن‌ها، در سطح سنین مختلف قابل قبول است.



جوایز


1. Spirited Away (2001) - برنده جایزه اسکار بهترین انیمیشن طولانی

2. Your Name (2016) - برنده جایزه بهترین فیلم انیمیشن در جوایز ژاپن


شرایط کاری

1- ساعات کاری طولانی: تولید انیمه نیاز به زمان و صبر دارد و برخی از تولید کنندگان مجبور به کار کردن ساعات طولانی هستند.

2- فشار زیاد: تولید انیمه چالش های بسیاری دارد و تحت فشار قرار گرفتن برای رسیدگی به موضوعات مختلف، خلاق بودن و پاسخگوئی به نظرات و پیشنهادات مخاطبین، برای تولید کنندگان این صنعت چالش های بسیار است.

3- حقوق پایین: در بسیاری از موارد، حقوق تولیدکنندگان این صنعت پایین است و درصورت عدم پذیرش شرایط، قابل قبول نخواهد بود.


جهانی شدن صنعت انیمه 

در دهه‌های اخیر به دلیل رشد صنعت انیمه و تبدیل آن به یک صنعت بزرگ، بسیار رواج یافته است. این رویداد باعث شده تا فرهنگ ژاپن و همچنین زبان ژاپنی در سطح جهان شناخته‌تر شود. همچنین، علاقمندان به این نوع هنر، محصولات مختلف مانند کارت‌های بازی، فیلم‌های سینمایی، کالکشن‌های فان و... را خریداری کرده و به دست آورد.

محصولاتی که طرفداران انیمه بیشتر خریداری میکنند:

1. فیگورهای انیمه

2. کتاب‌های مانگا

3. پوسترهای انیمه

4. لباس‌های انیمه

5. بازی‌های ویدئویی انیمه

6. دفترچه‌های یادداشت انیمه

7. جعبه‌های دی وی دی انیمه

8. ترکینگ هدفون انیمه

9. کارت‌ های بازی انیمه 

10. شکلات و بستني هاي مورد علاقه شخصيت های انیمه ای


کازپلی 

کازپلی یا Cosplay به معنای لباس‌پوشیدن به شکل شخصیت‌های محبوب از فیلم، کارتون، کمیک و یا انیمه است. این فعالیت در جشنواره‌ها و رویدادهای مختلف جهان بسیار محبوب است و هنرمندان کازپلی حرفه‌ای نیز وجود دارند. مراسم رسمی کازپلی نیز در بسیاری از کشورها برگزار می‌شود. ژاپن به عنوان مرکز اصلی صنعت انیمه و مانگا، برگزار کننده بسیاری از رقابت‌های کازپلی است. همچنین، در سال ۲۰۱۴، جام جهانی کازپلی نخستین بار در چین برگزار شد. این رقابت‌ها شامل نمایش لباس، تصویربرداری و همچنین نقد و بررسی لباس‌های پوشیده شده توسط داوران است. هدف اصلی این رقابت‌ها، نشان دادن تلاش و خلاقیت علاقمندان به این سبک است. 

بعضی از شخصیت های انیمه که معمولاً در cosplay ها استفاده می شوند عبارتند از:

1. Naruto Uzumaki از سری Naruto

2. Goku از سری Dragon Ball

3. Luffy از سری One Piece

4. Sailor Moon از سری Sailor Moon

5. Ichigo Kurosaki از سری Bleach

6. Light Yagami از سری Death Note

7. Edward Elric و Alphonse Elric از سری Fullmetal Alchemist

8. Levi Ackerman و Eren Yeager از سری Attack on Titan

9. Kirito و Asuna Yuuki از سری Sword Art Online

10. Gon Freecss و Killua Zoldyck از سری Hunter x Hunter


این تنها چند نمونه هستند.



سخن پایانی

به عنوان یک هوادار انیمه، می‌توانم بگویم که این هنر بسیار زیبا و جذاب است. انیمه با داشتن داستان‌های پرشور و شخصیت‌های جذاب، مخاطب را به دنیای خود می‌کشاند و در آنجا به گسترده‌ترین تجربه‌های احساسی و فکری خود می‌رسد.

علاوه بر این، انیمه به عنوان یک هنر، توانسته است در سطح جهانی شناخت پیدا کند و فروش بالای آثار این صنعت نشان دهنده علاقه مندان زیاد به آثار این هنر است.

امیدوارم که با تولید بیشتر آثار جذاب و با کیفیت، همچنان مخاطب را به خود جذب کرده و در پاسخ به نظرات و پسندیدگان خود، همچنین در رقابت با سایر صنایع سینمای جهان، نقش مؤثر خود را حفظ کند.


همچنین جهت دانلود انیمه میتوانید به انی پلاس مراجعه کنید.

معرفی
3K
17
1 سال پیش

جهت مشاهده این بخش لطفا وارد اکانت خود شوید.