دلیل این موضوع این است که انیمه های قدیمی یک روحیه و فضایی خاص داشتند که در انیمه های امروزی نمیتوان یافت. در گذشته، انیمه ها به دلیل محدودیت های تکنولوژیکی کمتری که داشتند، بیشتر بر روی نوآوری های داستانی و کاراکتری تمرکز داشتند تا گرافیک و طراحی. این به معنی این است که برای جذابیت دادن به داستان، نویسندگان باید از خلاقیت بیشتری برخوردار بودند و این ممکن است باعث شده باشد که انیمه های قدیمی در کل دارای داستانهای جذابتر و عمیقتری باشند.
به علاوه، برخی افراد فکر میکنند که انیمه های قدیمی برای نشان دادن احساسات و عواطف بهتری از انیمه های امروزی استفاده میکردند. این ممکن است به دلیل استفاده از سبک های هنری متفاوت باشد که در انیمه های قدیمی مشاهده میشود.
هرچند که این دیدگاه ممکن است برخی از انیمه های قدیمی را در برابر انیمه های امروزی برتری بخشد، اما میتوان نتیجه گرفت که بیشتر به سلیقه شخصی بستگی دارد که انیمه هایی که بیشتر برایش جذابیت دارد را بهتر میداند.
انیمه های قدیمی بیشتر بر روی خلاقیت داستانی تمرکز داشتند. در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، زمانی که صنعت انیمه در ژاپن به رشد قابل توجهی رسید، نویسندگان و خالقان داستانهای انیمه با محدودیتهای زیادی روبهرو بودند. آنها نه تنها با تکنولوژی محدود، بلکه با محدودیت های بودجه، زمان و حتی محتوای قابل قبول اجتماعی مواجه بودند. به همین دلیل، برای جلب توجه مخاطبان، نویسندگان از طریق ایدههای خلاقانه و داستانهای جذاب سعی کردند تا به خود جایگاهی در صنعت انیمه بیافرینند.در برخی از انیمه های قدیمی، مانند "Doraemon" و "Astro Boy"، خلاقیت بالایی در داستانهای آنها به چشم میآید. این داستانها از فرهنگ ژاپن الهام گرفته شده بودند و شخصیتهای داستان همگی دارای چهره و شخصیتی منحصر به فرد بودند که این شخصیتها به آنها کمک کردند تا به یک شخصیت خاص تبدیل شوند. همچنین، داستانهای این انیمه ها اغلب دارای یک پیام اجتماعی و فرهنگی بودند که به مخاطبان کمک کردند از این داستانها یادگیری کنند.بنابراین، به طور کلی، میتوان گفت که انیمه های قدیمی بیشتر در برخورداری از داستانهای جذاب و خلاقانه به علت محدودیت های تکنولوژیکی و بودجه محدود بودند.
فرهنگ ژاپن در صنعت انیمه، به خصوص در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰، نقش بسیار مهمی در ایجاد محبوبیت انیمههای قدیمی داشت. با توجه به اینکه انیمه بخشی از فرهنگ ژاپن به شمار میرود، این انیمهها با شخصیتهای فرهنگی و اقتباس داستانهای ژاپنی، مخاطبان خارجی را نیز به خود جذب کردند.یکی از مثالهای این تاثیر، انیمه "Astro Boy" است که به وسیلهٔ مانگاکا (کاریکاتوریست) ژاپنی اوسامو تزوکا ابداع شد. در این انیمه، فرهنگ ژاپنی با شخصیتهایی چون اتومبیلهای غولپیکر، رباتهای هوشمند و پیشرفته، و حتی شخصیتهایی که در قالب موجودات افسانهای وجود دارند، نمایش داده شده است.به علاوه، در بسیاری از انیمه های قدیمی، فرهنگ ژاپنی و جوامع ژاپنی با موضوعاتی چون تاریخ، فرهنگ، طنز و جوک، و هنر پیشرفته، ترکیب شدهاند. به عنوان مثال، انیمه "Doraemon" به وسیلهٔ فرهنگ ژاپنی الهام گرفته شده است و در آن، داستانی از یک گربه هوشمند که از آینده به زمان حال آمده است و با دوستان خود، نوبتی یاکیده در مسائل روزمره برای بچههای ژاپنی شده است.به طور کلی، فرهنگ ژاپنی و شخصیتهای فرهنگی ژاپنی در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ در انیمه های قدیمی بسیار قابل مشاهده است
شخصیتپردازی یکی از عوامل مهم در موفقیت و محبوبیت انیمه های قدیمی است. شخصیتهایی که در انیمه های قدیمی به تصویر کشیده میشوند، عموما شخصیتهایی متفاوت و با ویژگیهای منحصر به فرد هستند که به خاطر داشتن شخصیتهایی قابل ارتباط و خاص، مخاطبان را به خود جذب میکنند.شخصیتهایی که در انیمه های قدیمی به تصویر کشیده میشوند، معمولا شخصیتهایی هستند که با ویژگیهای مختلفی مانند شجاعت، هوش، دوستی، وفاداری و غیره، مخاطبان را به خود جذب میکنند. همچنین، شخصیتهایی که در انیمه های قدیمی به تصویر کشیده میشوند، عموما شخصیتهایی هستند که با مشکلات و چالشهایی روبرو میشوند که برای مخاطبان تحولی جذاب و دلنشین به نظر میرسد.علاوه بر این، شخصیتهایی که در انیمه های قدیمی به تصویر کشیده میشوند، معمولا با داشتن رفتارهای خاص و متفاوت، در دنیای مخاطبان یک محیط جذاب و جذاب ایجاد میکنند. به عنوان مثال، شخصیت "Doraemon" در انیمه های قدیمی با داشتن ویژگیهایی مانند هوش، طنز و دوستی، مخاطبان را به خود جذب کرد.بنابراین، شخصیتپردازی در انیمه های قدیمی بسیار مهم است و معمولا شخصیتهایی با ویژگیهای متفاوت و جذاب که مخاطبان را به خود جذب میکنند.
به طور کلی، میتوان گفت که در انیمه های قدیمی، حجم خشونت و خونریزی کمتر از انیمه های امروزی بوده است. در واقع، انیمه های قدیمی بیشتر به شکلی فانتزی و خیالی طراحی شدهاند و از موضوعاتی مانند عشق، دوستی، ماجراجویی و غیره، برای جذب مخاطبان استفاده میکنند.اما در بعضی از انیمه های قدیمی نیز میتوان خشونت را مشاهده کرد. این خشونت در برخی از انیمه های قدیمی معمولا به صورتی نمایش داده میشود که بازتاب دهنده مفهومی از دفاع از حقوق و جایگاه در قبال دیگران است و در برخی از موارد مفهوم پادشاهی و قدرت نیز در آن به نمایش گذاشته میشود.به طور کلی، میتوان گفت که محدوده خشونت در انیمه های قدیمی بسیار کمتر از انیمه های امروزی بوده است. با توجه به تغییرات فرهنگی و اجتماعی در جوامع مختلف، شاید موضوعاتی که در انیمه های قدیمی بررسی میشدند، امروزه در انیمه های مدرن بیشتر به صورت خشونتآمیز و نمایشی به نمایش گذاشته میشوند.
یکی از ویژگی های بارز انیمه های قدیمی، گستردگی دنیاهای مختلف در آنهاست. بازی کردن با فضاها و دنیاهای خیالی، یکی از عوامل مهم در جذابیت این انیمه هاست و در طراحی و ساخت دنیاهای متفاوت و جذاب، هنرمندان این انیمه ها بسیار مهارت دارند.انیمه های قدیمی مانند دنیای انیمه شونین قدیمی مانند Sailor Moon، Saint Seiya، و Dragon Ball، دنیای انیمه های کودکانه مانند Doraemon، و Heidi، و همچنین دنیای انیمه های علمی تخیلی مانند Robotech و Gundam، هر یک دنیای خود را دارند که با طراحی دقیق و جزئیات زیبا، مخاطبان خود را به خود جذب می کنند.در این دنیاها، شخصیت ها، جوامع و فرهنگ های مختلفی وجود دارند که به شکل یک داستان متصل به یکدیگر هستند. این دنیاها به شکل یک دنیای مجازی برای مخاطبان، زندگی می کنند و به آنها اجازه می دهند که به عنوان یک شخصیت مهم در آن دنیا به سفر بروند.با وجود پیشرفت تکنولوژی و تولید انیمه هایی با گرافیک و افکتهای بیشتر، دنیاهایی که در انیمه های قدیمی وجود دارند، هنوز هم جذابیت خود را حفظ کرده اند و به عنوان قطعه ای از فرهنگ انیمه جهانی، به یادگار مانده اند.
انیمه های قدیمی با شخصیتها و داستان های خود، همواره در قلب مخاطبان خود جایگاه ویژهای داشتهاند. این انیمه ها با شخصیتهای فراموشنشدنی، ماجراهای هیجانانگیز و پیام های ارزشمند، توانستهاند مخاطبان خود را به خود جذب کنند و از آنجا که برای هر نسلی به یادگار ماندهاند، بازخورد بسیار خوبی را از نوجوانان و بزرگسالان دریافت کردهاند.همچنین این انیمه ها از تکنولوژی سادهتری استفاده میکنند و با کاربرد دستی و با کیفیت، به نحوی که اکنون نیز پس از سالها، هنوز هم تماشای آنها برای مخاطبانشان لذتبخش است.به علاوه، پیام های ارزشمند و اخلاقی موجود در این انیمه ها، نیازهای روحی مخاطبان را برطرف میکند و آنها را در برابر مسائلی مانند تنهایی، فراموشی، بزرگ شدن و... آماده میکند.در کل، انیمه های قدیمی نه تنها به عنوان یک سرگرمی برای کودکان و نوجوانان بلکه به عنوان یک آموزش دهنده و پر از پیام های ارزشمند، تاثیرگذار بودهاند و هستند. این انیمه ها توانستهاند در قلب مخاطبان خود به یادگار مانده و میتوانند همواره یک قطعه از تاریخ انیمیشن و فرهنگ جهانی باشند.
جهت مشاهده این بخش لطفا وارد اکانت خود شوید.