معرفی ده انیمه پر هزینه که شکستی اقتصادی بودند

معرفی ده انیمه پر هزینه که شکستی اقتصادی بودند

با وجود آنکه انیمه یک صنعت سودآور است اما چندین نمونه نیز وجود داشته اند که آن را نقض کنند. انیمه هایی با بودجه زیاد که به دلایل مختلفی از جمله بازاریابی ضعیف ، عدم توجه به نیاز های مخاطبین یا کیفیت پایین نتوانستند در کسب سود موفق باشد. در ادامه به بررسی دلایل عدم موفقیت این انیمه‌ها و تأثیرات آن بر صنعت انیمه میپردازیم.


10. Mobile Suit Gundam


این انیمه در ابتدا 52 قسمت قرار بود باشد اما بدلیل رتبه بندی و استقبال ضعیف به 43 قسمت کاهش پیدا کرد. سپس استودیو از مردم جهت ادامه این انیمه درخواست کمک کرد که مجدد به شکست ختم شد. با این حساب این سری را میتوان بدترین سری از Mobile Suit Gundam دانست. استودیو جهت جبران ضرر خود شروع به اهدای لایسنس اسباب بازی های لاکچری مرتبط با این انیمه را کرد. که  این تصمیم توانست این سری را از ورشکستگی نجات دهد. پس بقای گاندام را میتوان مدیون فروش این اسباب بازی ها دانست.


9. Higurashi: When They Cry's 


در کنار  Death Note  و  Hell Girl این انیمه یکی از ترسناک ترین انیمه های اوایل دهه 2000 بود با وجود شهرت زیاد این انیمه این انیمه نتوانست در فروش دی وی دی های خود موفق باشد به طوری که در سال 2007 شرکت geneon به طور ناگهانی پروژه فروش دی وی دی های این انیمه را متوقف کرد در نتیجه به جای فروش شش دی وی دی تنها سه دی وی دی از این انیمه به فروش رسید.

Funimation برای کمک به Geneon دست به کار شد و در سال 2009 مجموعه کامل دی وی دی را منتشر کرد. اما مدت کوتاهی پس از آن به دلیل فروش وحشتناک لایسنس فروش این انیمه را کنار گذاشت. 


8. Nichijou



امروزه از انیمه Nichijou به عنوان یکی از بهترین انیمه کمدی یاد میشود. اما فروش دی وی دی آن در سال 2011 برعکس این حرف را ثابت میکند. بطور خلاصه در ژاپن فروش این اثر بشدت پایین بود. علیرغم استقبال خیره کننده اش تنها توانست 900 دی وی دی را در هفته اول خود بفروشد. تا به امروز این کمدی از کم موفقیت ترین انیمه های کیوتو از نظر مالی میباشد.

انیمه Nichijou هنگامی که فروش خود در اروپا و آمریکا را آغاز کرد توانست از ورشکستگی نجات پیدا کند. هرچند این اتفاق خیلی دیر افتاد دقیقا زمانی که توضیح کننده آن بدلیل مشکل مالی برای همیشه بسته شد. با وجود موفقیت مالی این اثر در آمریکا و اروپا Funimation این انیمه را به انگلیسی دوبله کرد که مورد استقبال انگلیسی زبانان واقع شد.


7.Space Pirate Captain Harlock


کاپیتان هارلوک جاودانه یک نماد از انیمه نوستالژیک است اما حتی او نیز نمیتواند از اقتباس های ضعیف در امان باشد. دزدان دریایی فضایی کاپیتان هارلوک ( یا هارلوک: دزدان دریایی فضایی در نتفلیکس ) یک ریبوت CG بلند از این فرنچایز است که متأسفانه از نظر مالی شکست خورد و نقدهای متوسطی دریافت کرد. این فیلم با بودجه 30 میلیون دلاری تنها 24 میلیون دلار (5 میلیون دلار داخلی، 19 میلیون دلار در سراسر جهان) به دست آورد.

کاپیتان هارلوک دزدان دریایی فضایی علیرغم استقبال کم و انتقادات تند درباره طرح آشفته اش، هنوز هم توانسته مخاطبان دوست داشتنی پیدا کند. جیمز کامرون، کارگردان آواتار و علاقه‌مند به تماشای آثار سه‌بعدی، استفاده این انیمه از سه بعدی را ستود. همچنین این انیمه به طور شگفت انگیزی تبدیل به یکی از محبوب ترین و موفق ترین فیلم های ژاپنی شد که تا کنون در ایتالیا به نمایش درآمده است.


6. Saint Seiya: Legend Of Sanctuary


فیلم CGI "Legend of Sanctuary" بر اساس دوره قلعه مقدس از مجموعه Saint Seiya ساخته شد و به عنوان یک نوآوری نرم افزاری جهت جذب مخاطبان جدید و همچنین برطرف کردن نوستالژیک‌ها، معرفی شد. متأسفانه، این فیلم به گونه‌ای مخاطبین رضایت نداشتند که در عرض سه هفته، درآمد و رتبه‌بندی آن کاهش یافت.تنها نقطه قوت "Legend of Sanctuary"، انیمیشن آن بود که به نسبت فیلم، با کیفیت بود. با این حال، داستان عجولانه‌ای بود که یک دوره کامل را در ۹۰ دقیقه فشرده کرد و تنها ۱۷ میلیون دلار درآمد از بودجه ۲۵ میلیون دلاری خود کسب کرد. اما مجموعه Saint Seiya همچنان در حال پیشرفت است و حتی یک انیمه جدید با نام "Knights of the Zodiac" در سال ۲۰۱۹ منتشر شد، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا این مجموعه به ساخت یک فیلم انیمه دوباره فکر کند.


5. Steamboy


Steamboy با بودجه ۲۶ میلیون دلاری، علاوه بر شکست خوردن چندین رکورد مربوط به بودجه، زمان تولید و تعداد نقاشی‌های ۲D و برش‌های CG، بیشتر به خاطر زیان‌دهی زیاد در باکس آفیس به خاطر مانده است. با وجود اینکه این فیلم توسط کاتوشیرو اوتومو، کارگردان و نویسنده آکیرا، ساخته شده بود و نقدهای خوبی دریافت کرده بود، ماجراجویی‌های اکشن پردازی شده در دنیای استیم‌پانک جیمز ری استیم، نتوانست جذابیت کافی برای جذب مخاطبان داشته باشد. این فیلم تقریباً توسط همه به جز علاقمندان کامل انیمه، فراموش شده است و امروزه بهتر به‌عنوان یک نمایش دموی خوب انیمیشن تلقی می‌شود تا یک فیلم واقعی.


4. The Tale Of The Princess Kaguya


فیلم انیمیشن داستان شاهزاده کاگویا از استودیو جیبلی، بدون شگفتی، پرمخاطب‌ترین انیمه موجود در این لیست است و از نظر عملکرد در باکس آفیس نیز موفقیت چندانی نداشت. این فیلم آزمایشی که زمان پخش آن نزدیک به دو ساعت بود و بودجه آن ۴۹ میلیون دلار بود، تنها ۲۷ میلیون دلار (۲۵ میلیون دلار در داخل کشور و ۲ میلیون دلار در مناطق دیگر) فروش داشت.شکست‌های مالی این فیلم بر کیفیت واقعی آن تأثیری ندارد، زیرا به طور کلی این فیلم به عنوان یکی از برترین فیلم‌های استودیو جیبلی در نظر گرفته می‌شود - به خصوص اینکه این فیلم توسط هایائو میازاکی که در حال حاضر بازنشسته است، کارگردانی نشده بود. داستان شاهزاده کاگویا، آخرین فیلمی است که توسط هم‌آفرین استودیو جیبلی، ایسائو تاکاهاتا، پیش از درگذشت او در سال ۲۰۱۸ کارگردانی شده است.


3. REDLINE


REDLINE یکی از محبوب‌ترین انیمه‌های کالت دهه ۲۰۰۰ میلادی است. حتی امروزه، این انیمه مسابقه‌ای یک موفقیا برتر در انیمه است و فوق العاده سرگرم‌کننده است. با این حال، با مشکلات تولیدی مانند تأخیر، فقط 8.2 میلیون دلار در مقابل بودجه ۳۰ میلیون دلار کسب کرد و در فروش ویدیویی نیز نتوانست موفقیتی بدست آورد. این موضوع باعث شد که استودیو Madhouse دچار مشکلات مالی شود.استودیو Madhouse نزدیک به ورشکستگی بود و به مدیریت جدیدی فروخته شد و به تعداد زیادی پروژه روی آورد. این باعث شد که کارکنان استودیو زیاده‌کار شوند و به اندازه کافی پاداش نگیرند. این موضوع باعث شد که موسس Madhouse، ماسائو مارویاما و دیگر افراد با تجربه، از Madhouse خارج شوند و به تشکیل استودیوهای MAPPA و Nut بپردازند. این استودیوها با کیفیت و تولیدات بیشتری، Madhouse را شکست دادند. با این حال، مارویاما پس از آن که MAPPA دچار اشتباهات شد، از آن خارج شد و استودیوی Studio M2 را تأسیس کرد.


2. Gundress's


در دهه ی ۹۰، شرکت فیلمسازی نیکاتسو تصمیم گرفت به عرصه ی انیمه نیز وارد شود و با طرح جسورانه ای قصد داشت انیمه سایبرپانک خود یعنی Gundress را به یک فرانچایز چندرسانه‌ای تبدیل کند. نیکاتسو بیش از ۵ میلیون دلار (حدود ۸ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱) را به تیم انیمیشن تازه‌کار ORCA و خالق Ghost In The Shell یعنی ماسامونه شیرو اهدا کرد.ترکیبی از بی‌توجهی، عدم تجربه، مدیریت مالی ناصحیح و بار کاری ناممکن Gundress را از ابتدا به شکست محکوم کرد. این موجب شد که تست های مدادی ناتمام در اجرای تئاتری به نمایش گذاشته شوند و به جای بازگشت پول، قول وعده‌ای برای نسخه کامل بر روی ویدیوی VHS داده شد. Gundress به اندازه‌ی کافی بد عملکرد کرد که بسیاری از خالقین آن دیگر به سمت انیمه نرفتند، نیکاتسو نیز به فیلم‌های سینمایی خود بازگشت.


1. Final Fantasy: The Spirits Within


بزرگ‌ترین شکست انیمه تاریخ، نه فقط یک شکست انیمه است، بلکه یک شکست بازی ویدیویی هم محسوب می‌شود. به عنوان اولین فیلم انیمه CGI با واقع‌گرایی فوتوریستی، بسیاری به این انتشار با نام Final Fantasy بستگی داشتند. متأسفانه، گران‌ترین فیلم بازی ویدیویی تاریخ به ارزش 135 میلیون دلار، فقط 85 میلیون دلار درآمد داشت (به جز هزینه‌های تبلیغات و متفرقه).این شکست باعث شد تا بخش سینمایی Square Pictures بسته شود، که تنها یک فیلم کوتاه برای Animatrix را تولید کرده بود قبل از بسته شدن. کارگردان فیلم، Hironobu Sakaguchi نیز تحت فشار استعفا داد، با وجود اینکه او خالق کلیه بزرگترین فرنچایز بازی ویدیویی Final Fantasy بود. حتی با موفقیت‌های اخیر خود، Square هنوز به‌طور کامل از The Spirits Within بهبود پیدا نکرده است.


سخن پایانی


در پایان، می‌توان گفت که تولید انیمه‌های پر هزینه هیچ گاه تضمینی برای موفقیت در بازار ندارد. بسیاری از این انیمه‌ها با وجود هزینه‌های گزافی که برای ساخت آنها صرف شده، در فروش و پاسخ گویی به انتظارات مخاطبان خود شکست خورده‌اند. البته برخی از این انیمه‌ها مانند "The Tale Of The Princess Kaguya" و "Akira" همچنان به دلیل کیفیت بالایی که دارند، جایگاه ویژه‌ای در صنعت انیمه دارند و توسط طرفداران این دسته انیمه‌ها به خوبی به یاد می‌مانند. با این حال، می‌توان گفت که تجربه‌های ناموفق این سازندگان نشان می‌دهد که تنها هزینه بالا و کیفیت بالا به تنهایی کافی نیستند و عوامل دیگری مانند بازاریابی، نیازهای مخاطبان و پایبندی به زمانبندی ساخت انیمه، نیز بسیار مهم هستند.

متفرقه
6K
0
1 سال پیش

جهت مشاهده این بخش لطفا وارد اکانت خود شوید.